Koje namirnice indirektno uzrokuju akne?

Koju hranu reducirati ako bolujete od akni? Iako kontroverzno, ovo pitanje vrlo se često otvara kod oboljelih od brojnih upalnih dermatoza, i to s razlogom. Moderna saznanja u dermatologiji i endokrinologiji (jer je junk food izvor ili barem kontribuirajući čimbenik brojnih metaboličkih oboljenja) sve eksplicitnije priznaju da povezanost nezdrave hrane i problema u funkciji organizma postoji. Nijedna hrana ne uzrokuje akne direktno, ali postoje namirnice koje dokazano doprinose stvaranju "idealnih" uvjeta za razvoj akni. Konkretno, kad pričamo o upalnim bolestima kože (a u ovu skupinu spadaju i akne), postoje dvije velike skupine hrane koju valja izbjegavati.

Prvo, to je hrana s visokim glikemijskim indeksom.

Postoji vrlo jasna i dobro istražena povezanost hrane s visokim glikemijskim indeksom i akni vulgaris. Naime, konzumiranjem hrane bogate šećerima koja u pravilu ima visoki indeks, organizam se dovodi u stanje hiperinzulinemije. Povišeni nivo inzulina dovodi do pojačane sekrecije androgenih hormona koji pak povratnom spregom djeluju na pojačano lučenje sebuma. Iako pojačano lučenje sebuma nije samo po sebi uzročnik akni, ono svakako može doprinijeti mogućnosti razvoja začepljenih pora, koje onda stvaraju izvanrednu mikroklimu za razvoj akni.

U stanju hiperinzulinemije, povisuje se razina cirkulirajućeg hormona IGF-1 (“insuline-like growth factor) i smanjuje razina IGFBP-3 (insulin-growth factor binding protein) čiji disbalans dokazano direktno utječe i na proliferaciju te apoptozu (programiranu smrt) stanica kože - keratinocita. Ovaj proces doprinosi nepravilnom radu kože, odnosno negativno utječe na funkciju normalne deskvamacije koja je izuzetno bitan preduvjet za čistu kožu.

Proces pojačanog lučenja sebuma i hiperkeratinizacija stvaraju začarani krug gdje jedan mehanizam podupire drugi u procesu stvaranja idealnih uvjeta za bakterijsku proliferaciju prirodno prisutnih C. acnes bakterija, i tako vrlo lako dolazi do upale. Čak i mala hormonalna fluktuacija u korist androgenih hormona (npr. u PMS-u), može dovesti do značajne upale koja se ciklički ponavlja iz mjeseca u mjesec. Standardna zapadnjačka dijeta bogata zasićenim mastima, ugljikohidratima punim šećera i rafiniranim namirnicama (grickalice, slatkiši, kruh itd.) svakako igra ulogu u patogenezi upalnih poremećaja kože. Promjena prehrane sama po sebi najvjerojatnije neće potpuno izliječiti akne, ali je pristupiti liječenju akni bez revizije prehrane jednako neproduktivan pothvat.

Druga velika skupina namirnica koja dokazano negativno djeluje na pojavu akni (poglavito hormonalne prirode) su mliječni proizvodi. 

Mlijeko, bilo organsko ili ne, bogato je hormonima koji djeluju na porast IGF-1 hormona, vrlo slično kao i rafinirani ugljikohidrati. Receptori za ovaj hormon locirani su u keratinocitima. Kod oboljelih od akni, pronađena je vrlo jasna i definitivna veza između količine IGF-1 hormona, dihidrotestosterona ili DHT-a (testosteronskog metabolita), količine sebuma i intenziteta aknoznih lezija zato što IGF-1 dokazano stimulira enzim 5α-reduktazu odgovornu za metaboliziranje testosterona u DHT. Broj aknoznih lezija, odnosno intenzitet proliferacije sebocita, pozitivno koreliraju s nivoima IGF-1 koji pak pozitivno korelira s konzumacijom mliječnih proizvoda.

Ne samo da IGF-1 djeluje tako da povećava nivo androgenih hormona već i snizuje razine SHBG (sex hormone binding globulin) koji omogućuje tim androgenim hormonima bioraspoloživost. Mlijeko je bogato progesteronom, ali i prekursorima DHT-a (poput 5α-pregnanediona i 5α-androstanediona) koji se enzimatskim putevima vrlo lako konvertiraju u DHT. To je jako nepovoljno za ljude koji već pate od masne kože jer DHT direktno utječe na intenzitet lučenja sebuma. Dakle, kod osoba koje već ionako pate od hormonalnih akni, dodavanje endogenih hormona iz hrane može imati katastrofalne posljedice za čitavu hormonalnu funkciju organizma, pa i za zdravlje kože.

Namirnica koja je često prozvana za izazivanje akni je - čokolada. Klasična mliječna čokolada nažalost sadrži “dobitnu” kombinaciju mlijeka i velikih količina šećera, stoga nije neobično da uzrokuje probleme s kožom. No, možete odahnuti - čokolada bez mlijeka s visokim postotkom kakaa i s malim postotkom šećera velikoj većini ljudi neće biti problematična - naravno, ako je konzumirate kao desert u umjerenim količinama. 

Zapamtite, svakoj promjeni prehrane treba najmanje 3 mjeseca da pokaže pravi rezultat, stoga ne odustajte prerano. Čak i da prehrana ne pokaže značajan utjecaj na vaše akne, redukcija gore navedenih namirnica će svakako imati pozitivan učinak na vaše zdravlje.